Bibelexperten Nikodemos säger att han förstår att Jesus utför tecken på Gud och gudsriket. Jesus svar är att Nikodemos missar hela poängen. Den som letar efter tecken på gudsriket ser inte hur gudsriket får liv mitt ibland oss. Det Nikodemos och vi uppfattar är inte tecken på gudsriket. Gudsriket är inte gömt bortom tecknen.
Gudsriket får liv genom att jämlikhet, omsorg, solidaritet, ickevåld, ingripande börjar leva i våra gemenskaper. Istället för att upptäcka spår på gudsriket får vi bli del av gudsriket, av det som ger liv.
Vi finner inte gudsriket genom att mystifiera gudsriket, som något dolt bortom tecknen. Jesus bryter med paranoid kristendom där Gud skulle vara dold bortom kyrka, värld och samhälle.
Gudsriket får liv när vi andas tillsammans. Ande kommer etymologiskt från andning, att få liv, att materialisera. Det gäller människor och växter och djur. Ande har även etymologisk betydelse av vind. Vinden tänkte man sig gav liv till växter och djur, dessa materialiserar som liv genom vinden. Idag vet vi ju att detta delvis är sant genom att luften innehåller syre och koldioxid. Och vinden sprider fröer och pollen. I Jesus svar till Nikodemos förandligar hen inte människan som upphöjd över annat som får liv och materialiserar.
"Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemos och var medlem av judarnas råd. Han kom till Jesus en natt och sade: ”Rabbi, vi vet att det är från Gud du har kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken som du utan att Gud är med honom.” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Nikodemos svarade: ”Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?”Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande.Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av anden.”" (Johannesevangeliet 3:1-8)
söndag, juni 07, 2015
Jesus bryter med paranoid kristendom
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, materialisera
torsdag, maj 28, 2015
Ursäkta Gud, det blev ett missförstånd
Församlingens demokratiskt valda styrelse fick snabbt skicka upp en rättelse:
"Ursäkta Gud, det blev tydligen ett missförstånd med vårt beslut på förra mötet. Vår kyrka har inte alls beslutat att manifestera gudsriket. Vi planerar att utföra en manifestation för gudsriket.
Med förhoppning att missförståndet inte rörde till det alltför mycket!
Fridshälsningar
Lokala kyrkans styrelse"
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
fredag, maj 08, 2015
söndag, mars 29, 2015
Flykten från korset
Kristendomen tar korset som vägen till befrielse och politisk förändring. Kärleken gör sig sårbar och går in våld och förtryck för att leva gudsriket. Sårbarheten blir kyrka.
Kyrkan riktar sig inte mot sig själv, kyrkan griper in vid mobbing, vid jakt på flyktingar, vid gränser som stoppar människor, vid rasism, vid vapenhandel, vid utsugning. Kyrkan skapar jämlikhet och rättvisa när människor över- och underordnas. Kyrkan spränger bojor när människor fängslas.
Korsets kyrka behöver bygga en väl organiserad omsorg för präster, diakoner och medlemmar som sitter i fängelse och för de som tar risker då de intervenerar i våld och krig.
Det är inte alla kyrkor som vill leva i korset. Korset stör friden. För kyrkor som underordnar sig härskandet genom total laglydnad blir korset ett hot. Korset hotar den kyrka som vänt sig mot frid istället för befrielse. En del kyrkor har därför utvecklats effektiva metoder för att fly korset.
- Omvända korset till fetisch. Istället för att i sårbarhet gå in i lidande omvänds korset till magi. Det magiska korset genererar underbar kraft som kan överföras till lönearbete och karriär, plikt och duktighet.
- Omvända korset till något vackert och fridfullt. Genom att underordna korset estetiken förvandlas kyrkor till vackra vilorum, till plats för frid och harmoni istället för befrielse.
- Omvända korset till metafor, tecken och liknelse. Genom att frånta korset funktionen av straff och maktmedel behöver inte heller kyrkor leva i straff och förföljelse. Korset blir istället metafor för lidandet i att inte räcka till på arbetet. Lidandet i att ständigt behöva anstränga sig att vara ordentlig och duktig. Lidandet i att leva i underordning och lydnad. Lidandet i att fly in i upptagenhet.
2015 03 29, version 0.1.1
Tack till predikan av Emanuel Furbacken i Mariakyrkan, Hammarkullen, palmsöndagen 29 mars 2015.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
fredag, mars 13, 2015
Rasifiering i söndagskolan
Under samtal i Mariakyrkan i Hammarkullen upptäcktes att en bild som skickats som söndagskolematerial reproducerade traditionella rasstereotyper, bland annat en variant av pickaninny-flickan med stora ögon, tjocka läppar och rakt utstående flätor.
Förutom rasifiering så återskapas även könststereotyper i samma bild. Det är de två tjejernas uppgift i bilden att vara passiva och söta medan alla pojkar i bilden gör en handling, de framställs som subjekt.
Söndagskolematerialet kallas "Skatten - på äventyr med Gud". Ägare är Salt barn & unga i Efs. Equmenia och Svenska Kyrkan Göteborgs stift är samarbetspartners.
Här syns en urklippt del av bilden som skickats till Mariakyrkans söndagskola: http://skatten.nu/2012/03/en-nytandning/
En kort analys av rasstereotyper av Joanna Rubin Dranger professor i illustration på Konstfack
http://www.expressen.se/kultur/den-rasistiska-ikonens-logik/
Wikipedia om den svarta pickaninny-rasstereotypen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pickaninny
Några exempel på pickaninny-flickan samt analys:
http://www.authentichistory.com/diversity/african/3-coon/2-pickaninny/
Exempel på rasstereotyper i serier:
https://feministisktperspektiv.se/2013/09/13/bildskolan-3-rasstereotyper-i-vara-vanligaste-serier/
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
måndag, februari 23, 2015
Naiv materialism
Prövar här ett nytt begrepp: naiv materialism. Fungerar det?
Naiv materialism: Materialisera det samhälle en vill ha i en grupp, gemenskap eller organisation. Och materialisera så jämlikt och inspirerande och enkelt att det blir möjligt för andra grupper att imitera och kopiera.
Naiv materialism förändrar samhällen genom att låta befrielse, ickevåld och civil olydnad smitta av sig. Smittan uppstår när andra dras med och vill imitera och kopiera. Det bildas därmed kedjor av i imitationer åt olika håll.
För att kopiera behöver en något att kopiera. För att härma behöver en något att härma. Förändringar behöver verkligen genomföras, de behöver materialisera, för att de ska kunna upprepas.
Naiviteten (tron, hoppet) är tilliten till att grupper och organisationer som lever revolutionär förändring smittar av sig. Förändring kan mångfaldiga sig.
Per Herngren
2015 02 23, version 0.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, materialisera
söndag, februari 08, 2015
Jesus uppenbarar inte - Jesus ingriper
2015 02 08, version 0.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
söndag, januari 11, 2015
Treenigheten bryter med identitet
2015 01 11, version 0.2
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
tisdag, januari 06, 2015
Inte kallade till kristen identitet
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, materialisera
fredag, december 26, 2014
Frälsning är att leva i olydnad
Frälsningen från dessa och andra halsjärn är inte möjlig för individen, för den enskilde, för den som är skild från andra. Vi behöver tillsammans bygga olydiga institutioner, organisationer och system. Frälsning är när träldom och halsjärn trängs undan av andra jämlikare och rättvisare ordningar.
Fotnot
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi
söndag, december 21, 2014
Vit jul
2014 12 21, version 0.2
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
söndag, november 16, 2014
Kyrkors olydnad mot kyrkan: träning i ickevåld
2014 11 16, version 0.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
söndag, oktober 19, 2014
'Trygg kyrka' dras mot makt
Trygghet som det väsentliga värdet för en grupp sätter igång flera maktdynamiker vilka knappast är avsiktliga:
- Gemenskapen avlägsnar sig från det osäkra och otrygga istället för att leva sårbarhet.
- Gemenskapen drar sig undan från de kritiska, jobbiga, avvikande och störande.
- Gemenskapen gör sig alltmer vit, medelklass, normal och åldersseparatistisk.
- Gemenskapen drar sig undan från ickevåld, från ickevåld som faktiskt berör våld, från ickevåld som går in i förtryck för att sårbart ingripa.
- Trygghet tränger alltmer undan andra värden som jämlikhet och demokrati, kamp och befrielse, ickevåld och civil olydnad.
- Trygghet upplever maktingripande som hot mot tryggheten. Upprättelsen upplevs som konfliktskapande. Att konfrontera makt uppfattas som konflikten.
- Bevarande av ordning och bevarande av det normala (igenkännande) blir alltmer det som skapar trygghet i gemenskap.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
söndag, oktober 05, 2014
Fridsordning i kyrkor och andlighet
Fridsordningar reducerar sorg, ilska och andra former av ofrid till något vi behöver komma förbi, komma igenom, för att vi äntligen ska nå fram till frid.
- Uppnå inre frid som inte låter sig störas av andra.
- Lugna ner de som är kritiska och arga.
- Dra sig undan från de jobbiga.
- Peka ut de som kommer med kritik som konfliktskapare, glädjedödare och jobbiga.
- Utnämna frid till den framtida ordning som kommer att uppnås, eller som vi ska sträva efter.
- Hälsa varandra med Frid! "Jag hoppas du får frid snart!" På så sätt nedgraderas känslor av exempelvis oro, skamm eller upprördhet till något lägre, till något mindre värdefullt.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
lördag, augusti 30, 2014
Kyrka blir befrielse istället för flykt
Här är ett första utkast till artikel som Göteborgs stifts tidning Korsväg beställt. Fungerar den? Begriplighet, flyt?
Gudsriket är både mål och medel
Jesus tror inte på ledarskap eller makthavare
Jesus kallar oss till sårbarhet och osäkerhet
(c) Per Herngren 3 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, materialisera
söndag, juni 29, 2014
Jesus övertygar inte
- Vore: Gudsriket vore väl bra! Gudsriket görs till något vi pratar om istället för lever och gör.
- Tycker: Eller vad tycker ni? Gudsriket görs till åsikt.
- Hjärtat: Gudsriket finns i ert hjärta. Det har ni inom er. Gudsriket individualiseras.
- Batteri: Kom nära Jesus så får ni kraft från gudsriket. Gud och Jesus görs till fetisch och batteri.
- Frid: Låt inte förtryck, våld och konflikter störa. Sök istället frid. Gudsriket görs till frid och harmoni istället för politisk revolution.
2014 06 24, version 0.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, materialisera
fredag, juni 27, 2014
Kommunitet som resonans eller konkurrens
Möjliga fällor?
- Fokus på egna verksamheter. Lokala traditioner och mötesplatser kan kollapsa av en välvillig kommunitets självupptagenhet, av organisationsegoism. Intensivt engagemang kan producera gravitation som drar bort folk från lokala grupper och organisationer, från mötesplatser och traditioner . På så sätt kan välvillig, radikal medelklass slå ut långvarigt lokalt organiserande.
- Idealisera det spontana över det organiserade och institutionaliserade. Spontanitet kamouflerar gärna hur de som tillhör fel ålder, fel hudfärg, fel klass utesluts. De inbjuds inte eftersom de inte finns i telefonboken eller finns med i nätverket på facebook. De som ändå lyckas komma med i gemenskapen ramlar lätt ur för de får inte reda på att tid eller plats har ändrats.
- Idealisera det intima och mysiga över det offentliga. Genom att bjuda hem vänner för politiska samtal skapas gärna kotterier av likasinnade. Och likhet knuffar undan de som inte är tillräckligt lika, inte tillräckligt mysiga.
- Adoptera en lokal invandrare eller en missbrukare. Genom att bli nära vän med en som annars underordnas och bjuda in hen på matlaget kamoufleras elegant strukturer som producerar vithet, ålderism och klass.
- Tänka "förort" istället för byggd, samhälle eller centrum. Det lokala blir sovplats medan engagemang och "djupa" vänner söks därborta i ett annat Centrum.
- Rekrytera frivilliga och volontärer istället för organisatörer. Låta folk hjälpa till istället för att leva demokrati.
Göra intresserade i området till publik genom "viktiga" föredrag och "events" utan att skapa utrymme för att samtala och konspirera. - Gentrifiering. Genom att med stor entusiasm göra området finare blir området finare. Hyrorna höjs och finare folk flyttar in, mindre fint folk har inte råd att bo kvar och flyttar därifrån.
Möjliga lösningar?
- Samarbeta med lokala organisationer. Samarbeta och ta beslut med oliktänkande snarare än med de som tycker lika eller är lika.
- Bli del av pulser och traditioner.
- Låta det ta tid att komma i resonans med andra grupper: resonans som ömsesidigt förstärker varandra. Tänka decennier snarare än år.
- Organisera "egna" verksamheter som del av ..., så de blir en stärkande del av lokala nätverk och traditioner. Bejaka det egna som något eget, och just därför möjligt att bli del av något annat.
- Organisera allianser snarare än lokal enhet.
2014 06 27, version 0.1
Referens
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
söndag, juni 22, 2014
Bro från tro till oro
Tron är olydig mot det som är tryggt ordnat. Tron bygger osäker sårbarhet där säkerhet råder. Tron bryter lydnaden mot fridsordningar och lyckoordningar.
2014 06 22, version 0.1.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
söndag, juni 08, 2014
Pingstens ande konspirerar
- Nationalismens ande särskiljer och bygger gränser. Den vill integrera de som kommer "in". Integrera "dem" med "oss".
- Vithetens ande flyttar in i vita områden och umgås gärna med vita. Den älskar mångfald där "de andra" görs lika varandra och därför annorlunda oss. Och där deras annorlundahet legitimerar oss som oss.
- Medelklassens ande tyr sig till medelklass. Och till medvetandegörande, autenticitet och personlig utveckling.
2014 06 08, version 0.1.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, materialisera
söndag, maj 25, 2014
Gud som sociologiskt begrepp: Martin Luther
I Stora Katekesen från 1529 definierar Martin Luther vad en gud är. Definitionen gör gud till ett användbart teoretiskt begrepp för motstånd, politik och sociologi:
"Vad betyder det att hava en Gud eller vad är Gud?
Svar: en Gud kallas det, som man väntar sig
allt gott av och som man i all nöd tager sin tillflykt till." (Martin Luther, Den stora katekesen, Första delen.)
Med den definitionen blir lönearbete, ägande, egna hem, kärnfamilj, stat och militärmakt troligen de stora, mäktiga gudarna idag. Revolution eller omvändelse behöver i så fall kämpa med att ersätta dessa etablerade gudar med tilliten till en annan gud.
Revolutionära
politiska ordningar, som ickevåld, feminism, socialism och olika
religioner, kan alltså inte bara bygga andra ordningar. De behöver
dessutom bygga tillit. En tillit som gör att dessa nya ordningar kan ersätta och
tränga undan tron på etablerade gudar som ägande, lönearbete, stat,
kärnfamilj och krigsmakt.
Tvivel blir i en sådan här
politisk teori produktivt. Misslyckanden, självkritik och tvivel är
nödvändiga för att revolutionära ordningar inte ska stagnera. Tilliten
till en annan ordning kräver att den skapar värde. Ett värde som
inte bara i teorin är bättre, utan som i praktiken skapar mer omsorg,
mer jämlikhet och mer rättvis fördelning av makt och resurser.
Revolution och omvändelse blir en ständig kamp mellan gudar.
Per Herngren
2014 05 25, version 0.1
Referens
Martin Luther, Den stora katekesen, 1529, översättning Gustaf Ljunggren, 1931.Tack till Ola Bojestigs predikan i Rosa Huset, Equmeniakyrkan i Lövgärdet, Angered, 25 maj 2014.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
söndag, maj 11, 2014
Kristna Freds döljer Kristna Freds
På sextio- till åttiotalet var folkrörelserna mer centrerade kring självbestämmande lokalgrupper. Vi kan kalla detta för centrerad kring decentralisering. Centrerad förstås här inte som centralism utan som riktning, vart folkrörelserna vänder sig (Sara Ahmed).
Centrala organ skulle ge lokalgruppernas service och koordinera men inte styra gemensamma samlingar, samt organisera årsmöten. Mycket egen central verksamhet byggdes upp men i många folkrörelser dominerade inte centralismen . Centrala organ var i flera folkrörelser maktmässigt mer som en lokalgrupp.
Sedan försköts makt alltmer från lokalgrupperna till centrala beslutsorgan. Folkrörelserna kom in i centralstyrelsecentralism.
Sedan slutet på nittiotalet har makt förskjutits från centrala organ till anställd personal (Filip Wijkström red). Folkrörelser har gått från lokalgruppscentrering till centralstyrelsecentrering till personalcentrering.
Rekrytering till personal har gått från rekrytering bland medlemmar till rekrytering från andra organisationer och folkrörelser. Det har bildats en personal-folkrörelsesfär utanför, eller snarare mellan, folkrörelserna.
Organisatörer förvandlas till volontärer
Medlemmar som aktiva organisatörer och beslutande har förskjutits till att bli åskådare, ekonomiskt stödjande och ställa upp på frivilliga insatser vilka beslutas och styrs centralt av personal. Medlemsdemokrati har gått över till frivilliginsatser, ställa upp. Organisatörer förvandlas till volontärer.Folkrörelser som hamnar i sådana här dynamiker riskerar att avskaffa demokratin. När demokratin inte hotas utifrån utan avskaffar sig själv kallas det för postdemokrati.
Kristna Freds osynliggör folkrörelsen Kristna Freds
Under min tid i Kristna Freds från 1982 har jag sett liknande tendenser även där. Dessa tendenser tror jag inte är konspiratoriska, det är snarare så att Kristna Freds till vissa delar fastnar i en centraliserande dynamik. Det mest pinsamma minnet är när Kristna Freds lokalgrupp i Örebro inte fick använda Kristna Freds logga.Det finns ingen organisation som är enhetlig och det finns alltid grupper i Kristna Freds som drar i decentraliserande riktningar. Det finns givetvis även personal som vägrar blir ledare för samlingar och aktiviteter, de arbetar mer som stöd. Viljan att stödja lokalgrupper kan dock ifall okritiska metoder används ibland förvandlas till välvilja. En välvilja som förvandlar människor från organisatörer till åhörare eller volontärer. Det kan även bildas andra dynamiker som osynliggör febril aktivitet utanför centrum, och som på så sätt osynliggör decentraliserade verksamheter som kan samla lika många eller fler än "riksorganisationens" aktiviteter.
Kristna Freds tidning har kalendarium som tidigare lyfte fram Kristna Freds verksamheter runt om i landet. Själv är jag med i Kristna Freds Göteborg och Kristna Freds Smeder. Dessa har spännande och dessutom ganska många verksamheter varje år: läger, kurser och samlingar. Detta lyftes tidigare fram i den centrala Kristna Freds tidningen. Sedan några år, möjligen från och till i bortåt tio år, har Kristna Freds tidning övergått till att lyfta fram centralorganisationens verksamhet samt verksamheter i Stockholmstrakten. Kristna Freds Göteborg och Kristna Freds Smeder har långa perioder systematiskt osynliggjorts i kalendarier. Det har varit några undantag vissa år (Tack till er som intresserade er för oss lokalgrupper!).
Detta osynliggörande får funktionen av att legitimera centraliseringen av Kristna Freds. Det får också funktionen att ersätta decentraliserad lokalgruppsdemokrati, självständiga demokratiska verskamheter, med centralstyrd verksamhet.
Bilden av Kristna Freds i den centrala tidningen legitimerar också en förskjutning av medlemskapet från aktiv organiserande demokrati till frivilliginsatser, åskådare och stödjande.
Per Herngren
2014 05 11, version 0.2
Tack till fina självkritiska samtal med centralstyrelseledamot och personal under Kristna Freds ickevåldstränarträff 10-11 maj 2014.
Referens
Sara Ahmed, Queer Phenomenology: Orientations, Objects, Others, Duke University Press, 2006.Per Herngren, Demokrati blir postdemokrati, 2012.
Filip Wijkström (red), Civilsamhället i samhällskontraktet : en antologi om vad som står på spel, Stockholm: European Civil Society Press, 2012.
I Civilsamhället i samhällskontraktet handlar nedanstående kapitel speciellt om folkrörelsernas förvandling:
Filip Wijkström ; s. 35-53: De medlemslösa organisationernas tidevarvApostolis Papakostas ; s. 55-69: Förorten och föreningen: förvandlingen av det lokala Lisa Kings ; s. 71-92: Efter medlemskapet? engagemang och föreningsliv för en ny tidTorbjörn Einarsson och Johan Hvenmark ; s. 93-122: Hybrider i civilsamhället: när filantropiskan och ekonomiskan kom till bynFilip Wijkström ; s. 123-150: Privata välgörare i den svenska staten: en slitstark men komplex historiaMartin Gustavsson; s 153-173, Folkbildningsfältets grindvakter: en studie i organisatorisk isomorfi Tobias Harding ; s. 175-194: Idrotten och kommersen: marknaden som hot eller möjlighet? Johan R. Norberg & Karin Redelius ; s. 195-216: Produktivitet eller effektivitet? ideell redovisning i kommersiella kläder Agneta Gustafson ; s. 217-244: Överenskommelsen som spegel och arena: betraktelser över ett avtal i tidenMarta Reuter ; s. 245-287: Från röst till service: Vad hände sedan? eller som2 fisken i vattnetTommy Lundström & Filip Wijkström ; s. 289-306: Det borgerliga samhällets återkomst / Lars Trägårdh
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
söndag, maj 04, 2014
Jesus kallar oss till osäkerhet och sårbarhet
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi
söndag, april 27, 2014
Bön som flykt från bön
2014 04 27, version 0.2
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
onsdag, april 23, 2014
Hur Jesus tämjdes och blev mild och fridsam
Här är en intressant text om hur Jesus redan av evangelieförfattarna började förvandlas från revolutionär till mild och fridsam.
Resa Azlan Att tämja en revolutionär
Här är en sammanfattning i slutet av texten:
"De kristna kände också ett behov av att distansera
sig från det revolutionära nit som hade lett till att Jerusalem
raserades. På så sätt fick den äldsta kyrkan en möjlighet att avvärja
det hämndgiriga Roms vrede och kunde rikta sitt evangeliska budskap
främst mot romarna, eftersom den judiska läran inte längre var
accepterad. Därmed inleddes den långa process där Jesus förvandlades
från revolutionär judisk nationalist till en fridsam andlig ledare... Det var en Jesus som romarna kunde godta och faktiskt godtog trehundra år senare".
Reza Aslan (född 1972) är iransk-amerikansk
religionshistoriker och sociolog, och författare till den prisbelönta
boken ”No God but God”, en bok om islam.
Texten är hämtad
ur hans uppmärksammade bok ”Upprorsmakaren – berättelsen om hur Jesus
från Nasaret blev Jesus Kristus” som ges ut på Weyler förlag i maj
(”Zealot. The life and times of Jesus of Nazareth”)
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
torsdag, april 10, 2014
Nära naturen: kommunitet skapar vithet
- Längtan till naturen, odlande och det fridfulla blir lätt flykt från flyktingar, bruna och hemlösa; flykt från dem som grannar, samarbete och umgänge.
- "Vardagsgemenskap" i kommuniteten kan bygga en inspirerande och "påfyllande" vit oas. En oas från kommunitetens engagemang i kyrkan med att hjälpa. Vardagsgemenskapen blir i så fall i sig en flykt från vardagen med bruna och hemlösa.
- Regelbunden intim bön i hemmet frestar gärna till de vitas bön. Bön som vit intimitet. Och vitas bön för de bruna.
Har ni fler exempel eller funderingar? Skriv gärna kommentar!
2014 04 10, version 0.1.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
söndag, mars 16, 2014
"Åhöraregudstjänst"
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
fredag, mars 07, 2014
Gud är verb
2014 03 08, version 0.1
Referens
Ola Wikander, Gud är ett verb - tankar om Gamla testamentet, Norstedts, 2014.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi
tisdag, februari 11, 2014
Hur organiserar vi gudsriket? Surdeg
2014 02 11, version 0.1
Referens
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, materialisera
torsdag, februari 06, 2014
Hur organiserar vi gudsriket? Senapsfrön
Senapsfrön
2014 02 06, version 0.1
Bortom liknelser - bilaga
Jag gissar att Jesus istället för liknelse mer menar som 1,3 och 5 nedan än som likhet, metafor eller liknelse.
1) a placing of one thing by the side of another, juxtaposition, as of ships in battle 2) metaph. 2a) a comparing, comparison of one thing with another, likeness, similitude 2b) an example by which a doctrine or precept is illustrated 2c) a narrative, fictitious but agreeable to the laws and usages of human life, by which either the duties of men or the things of God, particularly the nature and history of God's kingdom are figuratively portrayed 2d) a parable: an earthly story with a heavenly meaning 3) a pithy and instructive saying, involving some likeness or comparison and having preceptive or admonitory force 3a) an aphorism, a maxim 4) a proverb 5) an act by which one exposes himself or his possessions to danger, a venture, a risk.
( http://www.greekbible.com/l.php?parabolh/_n-----asf-_pπαραβολή,n)
Bibeln har inga liknelser
(http://befrielseteologi.blogspot.se/2011/10/bibeln-har-inga-liknelser.html)
Referens
http://www.greekbible.com/l.php?parabolh/_n-----asf-_pπαραβολή,n
http://befrielseteologi.blogspot.se/2011/10/bibeln-har-inga-liknelser.html
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, materialisera
lördag, januari 25, 2014
Frid - från vänskaplig politik till individualism
Från början hänvisade inte fred till härskare och riken. Det var ett sätt att ta beslut tillsammans, att förhålla sig till varandra, att fungera ihop. Frid och fred var att kunna leva vänskapligt ihop även då en var oense och hade konflikter. Det kopplades till gemensamma beslut, till tinget. Frid och fred gjorde på så sätt alla (hmm, icke livegna män ...) politiska.
Klyfta mellan beslutsfattare och folket
Frid individualiserades
Fred förstatligades
2014 01 25, version 0.1
Referens
Folket var en samling
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategori: makt
lördag, januari 18, 2014
Laglydig kristen aktivism blir flykt från befrielse
Kyrkor behöver laglydig aktivism för rättvisa, klimat, och rättigheter för att hindra att dess medlemmar förvandlar dem till befrielsekyrkor. Kampanjer mot förtryck, nätverk för klimatet, riksmöten för miljön, seminarier för jämlikhet, gudstjänster för fred, fungerar ifall det är ensidig laglydnad som flykt från befrielse.
Radikala kristna grupper i rika delar av världen fokuserar gärna på laglydig aktivism. Civil
olydnad används bara undantagsvis vid extremt våld eller förtryck. Psykologen Erich
Fromm vänder på detta. Vill vi ha befrielse och politisk förändring
måste engagemangets fokus ligga på olydnad - inte på laglydig aktivism.
Lydnad och lagligt engagemang blir mer av ett undantag eller ett komplement, enligt Erich Fromm. Visst lydnad behövs. Ifall kristen aktivism bara vore olydig så blir det lika mycket flykt från befrielse som ensidig laglydnad. Lydnad behövs för att bevara normer och ordningar. Ordningar behöver ordnas. Laglydig aktivism hjälper till att justera och få ordning på ordningen. Detta behövs också. Olydnad blir dock huvudfokus för de kommuniteter och kyrkor som vill leva befrielse och förändring, leva gudsriket.
Befrielse är olydnad
Befrielse kräver olydnad, enligt Erich Fromm som var del av Frankfurtskolan och som var med och byggde upp kritisk teori. Befrielse är en ständig pågående olydnad. Befrielsekyrkor innebär därför alltid olydnad.Frihet och olydnad är omöjliga att separera. De är både mål och medel.
"But not only is the capacity for disobedience the condition for freedom; freedom is also the condition for disobedience. If" we are "afraid of freedom," we "cannot have the courage to be disobedient. Indeed, freedom and the capacity for disobedience are inseparable".
Laglydiga kyrkor hindrar befrielse
Laglydig kristen aktivism är inte bara otillräcklig. Nej, problemet är snarare att lydiga aktioner producerar lydnad. De stärker därmed rådande maktordningar.Här ligger Fromm nära Henry David Thoreau som i sin Civil olydnad från 1849 skriver att problemet inte är regeringen utan de som protesterar mot orättvisa men ändå lyder. Befrielse är kamp mot organisationers och gruppers lydnad, befrielse blir därmed också en befrielse från laglydig aktivism, fogligt justerande av ordning.
Laglydnad gör kyrkor falska
En religiös och politisk organisation som förkunnar befrielse men utesluter olydnad från sin verksamhet blir, enligt Fromm, osann och falsk. Det som gör den falsk är att den säger sig hävda frihet men producerar underordning, lydnad och ofrihet."hence any social, political, and religious system which proclaims freedom, yet stamps out disobedience, cannot speak the truth."
Per Herngren
Referens
Erich Fromm, "Disobedience as a Psychological and Moral Problem", 1963. Publicerad bland annat i Ed. Larence Behrems and Leonard Rosen, Writing and Reading Across the Curriculum, New York: Pearson, 2009, samt även i Erich Fromm, On Disobedience and Other Essays, Routledge & Kegan Paul, 1984.Delar av denna text var tidigare publicerad på: Per Herngren, Fokus olydnad inte laglydig aktivism: Erich Fromm, 2013.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt, profetisk
onsdag, januari 15, 2014
Välkommen! Helgkurs i ickevåld & konflikthantering lö-sö 22-23 februari
Plats: Göteborgs Universitet, Chalmers, Urbana Studier, Hammarkulletorget 62B, vån 7, Hållplats "Hammarkullen", Göteborg.
Pris: 1500 kr inkl kaffe och fika (Sänkt pris tack vare bidrag. Tidigare var priset 1900 kr).
Anmälan: Studieförbundet Bilda.
Kontakt: Ingela Bergström, 0322-795 97,
ingela.bergstrom(snabel-a)bild
Per Herngren 070-8877211, konfliktingripande(snabel-a)gm
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: kurser
fredag, november 22, 2013
Härma inte Jesus
2013 11 22, version 0.1
Referens
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
söndag, november 03, 2013
Frid utesluter fred
2013 11 03, version 0.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: makt
söndag, oktober 20, 2013
Befrielseteologi eller medvetandegöra
I kyrkor och kommuniteter använder radikala kristna gärna bibelord, film och högläsning av olika texter för att sätta igång samtal. Dessa samtal kan dra åt olika håll. I tradition från upplysning, medvetandegörande och gnosticism handlar samtalen gärna om hur deltagarna ska bli medvetna om, och kanske även avslöja, våld, förtryck och olika maktordningar.
Föreställningen är att ökat medvetande om makt och förtryck leder till förändring. Det skulle dock kunna vara så att fokus på medvetandegörande istället är en flykt från befrielse. Den radikale psykoanalytikern Erich Fromm menar att befrielse är olydnad. Men vi dras till att istället fly befrielse in i lydnad.
Befrielseteologi och basgrupper i Latinamerika använder texter, bilder och film på ett möjligen mer befriande sätt än västerländska kyrkors fokus på "medvetandegörande". Samtalen i basgrupper i Latinamerika fokuserar på: Vad har denna text eller denna film med vår situation att göra? Hur intervenerar den här bilden i vårt sammanhang? Hur tvingar filmen oss att ändra på vårt organiserande och på våra samhällen? Vad är det för nya innovationer vi kan utveckla utifrån det här bibelordet? Vad säger den här berättelsen om hur vi kan skapa befrielse?
Motsättningen mellan dessa olika traditioner handlar delvis om hur vi begriper "text". Handlar texter om att läsaren ska förstå meningen bakom dem? Eller handlar texter snarare om att läsa dem som tilltal? Detta ger två motsatta riktningar i texten. Vänder sig texten till oss och intervenerar i våra liv? Eller vänder vi oss mot texten för att förstå en mening som gömmer sig i texten?
Per Herngren
2013 10 20, version 0.1.1
Referens
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi
söndag, oktober 13, 2013
Du duger! Men duger vi?
En ensidig betoning på att du duger, att du inte ska känna dig utanför, återskapar en uppdelning i Vi och Dom. Och där Vi utpekas som lösningen. Och där Vi legitimeras som lösningen genom att omsluta alla. Kyrkan välkomnar dig inte att vara med och innovativt förändra maktordningar. Tja, förutom att få ordningarna att bli mer välkomnande. Kyrkan ordnar så ingen ska bli utanför ordningen. Kyrkan får ordning på ordningen.
Jag duger och är välkommen till kapitalism, lönearbete och nationalstat. Jag duger som enskild. Som enskild individ ska jag känna att jag är välkommen in i ordningen.
Här riskerar även radikal rättighetspolitik att legitimera rådande ordningar. Homosexuella, bisexuella och transpersoner har rätt att vara med, rätt att på lika villkor ordnas in i ordningen, rätt att inte diskrimineras. Hmm, men är ordningen rätt? Ordningen är kanske orätt. Den borde kanske queeras, trängas undan av andra ordningar?
2013 10 13, version 0.2
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi
söndag, september 22, 2013
Kyrka+kapitalism=uppoffrande individualism: Erich Fromm
Vinst och asketism
Ömsesidig förstärkning
2013, version 0.1
Referens
Kapitalism och kyrkor producerar negativ frihet
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi, makt
tisdag, september 10, 2013
Hur kyrkor lever samhällsförändring - Lisa Lottadotter Gerenmark
Gästbloggaren Lisa Lottadotter Gerenmark
är diakon i Vårgårda, samt medlem i Motståndskommuniteten Fikonträdet och
plogbillarna och hon är även ageravolontär, bland annat i Sydafrika. Hennes artikel nedan publicerades i Svensk Kyrkotidning 2013.
Klimat
Om vi som kyrka minskar våra utsläpp genom att exempelvis äta mindre kött eller handla ekologiskt så bidrar vi direkt till en bättre värld där människor inte behöver fly på grund av översvämningar eller återkommande orkanstormar.Krig och konflikt
Fattigdom
Papperslöshet
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategori: befrielseteologi
1 Efter bibelläsning reflekterar vi i runda om bibeltexten. (grupper på 5-6 är bra, ej fler än 8)
2 Den som förberett texten reflekterar lite mer antingen först eller sist i rundan.
3 Den som inte vill säga något säger bara Pass. el Jag passar.
Detta fungerar så befriande i lokalsamhället och församlingen att jag nästan slutat gå till gudstjänster där jag görs till publik och åhörare.
Som latinamerikanska basgrupper läser vi vanligen bibeltextens riktning som tilltal till vårt glokala sammanhang (ej så mkt individuellt tilltal). Det är bara ibland vi vänder riktningen i vår läsning mot texten och försöker förstå den, vad som är bakom den etc, (alltså sällan bibelstudie).
Per Herngren
2015 05 08, version 0.1