I Stora Katekesen från 1529 definierar Martin Luther vad en gud är. Definitionen gör gud till ett användbart teoretiskt begrepp för motstånd, politik och sociologi:
"Vad betyder det att hava en Gud eller vad är Gud?
Svar: en Gud kallas det, som man väntar sig
allt gott av och som man i all nöd tager sin tillflykt till." (Martin Luther, Den stora katekesen, Första delen.)
Med den definitionen blir lönearbete, ägande, egna hem, kärnfamilj, stat och militärmakt troligen de stora, mäktiga gudarna idag. Revolution eller omvändelse behöver i så fall kämpa med att ersätta dessa etablerade gudar med tilliten till en annan gud.
Revolutionära
politiska ordningar, som ickevåld, feminism, socialism och olika
religioner, kan alltså inte bara bygga andra ordningar. De behöver
dessutom bygga tillit. En tillit som gör att dessa nya ordningar kan ersätta och
tränga undan tron på etablerade gudar som ägande, lönearbete, stat,
kärnfamilj och krigsmakt.
Tvivel blir i en sådan här
politisk teori produktivt. Misslyckanden, självkritik och tvivel är
nödvändiga för att revolutionära ordningar inte ska stagnera. Tilliten
till en annan ordning kräver att den skapar värde. Ett värde som
inte bara i teorin är bättre, utan som i praktiken skapar mer omsorg,
mer jämlikhet och mer rättvis fördelning av makt och resurser.
Revolution och omvändelse blir en ständig kamp mellan gudar.
Per Herngren
2014 05 25, version 0.1
Referens
Martin Luther, Den stora katekesen, 1529, översättning Gustaf Ljunggren, 1931.Tack till Ola Bojestigs predikan i Rosa Huset, Equmeniakyrkan i Lövgärdet, Angered, 25 maj 2014.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar