tag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.comments2024-01-02T02:40:57.565-08:00Motstånd och befrielseteologiPer Herngrenhttp://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comBlogger89125tag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-10579122954163879132023-12-30T10:33:20.295-08:002023-12-30T10:33:20.295-08:00Tack Per! Att värna alla människors rätt till förs...Tack Per! Att värna alla människors rätt till försvar och beskydd, var vad jag hoppats på från mångas, speciellt svenska biskopar kristna värderingar!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-1128640475267126312015-09-05T16:57:58.787-07:002015-09-05T16:57:58.787-07:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11146325984112941587noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-57065864512599245852015-08-26T07:39:23.264-07:002015-08-26T07:39:23.264-07:00Hej Josefine
Tack för din genomgång av Scouterna! ...Hej Josefine<br />Tack för din genomgång av Scouterna! Det var bra info. Jag känner mer till SMU scouterna som nu väl kanske heter Ekumenia scouter? Det var väldigt intressant att höra från vänner som var i Japan på det stora internationella scoutlägret i somras. Vissa symboler kopplar ihop olika scoutorganisationer medan andra är mer lokala i en del av världen.<br /><br />Ifall jag förstår dig rätt så har ni skapat regler mot att vissa scoutorganisationer vill framhäva sin nations specifika militära symboler och möjligen mer generella krigssymboler.<br /><br />Min analys är att scouter legitimerar nationalism och militarism mer då de använder scoutuniformer än de scoutgrupper som direkt vill koppla sig till en specifik krigsorgansation. Legitimeringen blir effektivare som en universiell legitimering än som en partikulär legitimering.Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-48796551895962614252015-08-26T02:49:55.509-07:002015-08-26T02:49:55.509-07:00Jag undrar lite i vilken kontext du pratar om dett...Jag undrar lite i vilken kontext du pratar om detta? Idag är Scouterna en rörelse som har förändrats e hel del. Vi har en t-shirt, en piket och en skjorta som likvärdig scoutdräkt. Ibland tillsammans med halsduk, ibland bara halsduk utan det andra. Inte hatt. På nationella såväl som internationella arrangemang finns regler mot övriga kläder med militär koppling. <br /><br />Scoutsången är inte officiell och användandet av den minskar definitivt. <br /><br />Grundaren, Baden-Powell, var ju militär och givetvis finns det spår från det. Givetvis kan det uppfattas olika, men t ex användes ju samma kläder hos alla för att sudda ut klasskillnader mellan de överklass- respektive slumbarn som fördes samman i verksamheten för att överbrygga olikheter och främja förståelse.<br /><br />Ledare i Sverige har inte olika hierarki, alla är samma. Barn delas in utifrån åldersgrupper och inte kunskap. <br /><br />De märken som delas ut är främst kopplade till aktiviteter som genomförts, definitivt så för barn. Samt vilka läger de varit på. För vuxna finns ett antal förtjänstmärken vilka absolut kan diskuteras vad de symboliserar.<br /><br />Flagghälsning förekommer ibland, mot Sveriges flagga likväl som scoutrörelsernas flaggor eller en lägerflagga. Marscher förekommer inte i Scouterna.<br /><br />Internationellt (ca 40 miljoner scouter i världen, Indonesien största enskilda nation) finns olika mycket spår av det militära, av gudstro (olika gudar) och moralvärden. Det är också olika för de olika världsscoutorganisationerna där en är kvinnoseparatistisk och en är öppen för olika kön. I Sverige har verksamheten varit blandad på de flesta håll sedan 60-talet.<br /><br />Josefine, tidigare ordförande för Scouterna Jhttps://www.blogger.com/profile/16447786710667785507noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-62231499048948959522015-08-26T02:27:19.625-07:002015-08-26T02:27:19.625-07:00Jättetack Isak!
Jag kopierar ut den här så blir d...Jättetack Isak!<br /><br />Jag kopierar ut den här så blir det lättare att diskutera och analysera tillsammans. Idealiseringen av kungen, och av fosterlandet, är ju lätt att se. Och att olika vålds- och krigiska metaforer används, vilket ju legitimerar våld och krig. Är det någon som gör en djupare och mer subtil analys?<br /><br />Vers 1<br />Vi äro svenska scouter vi och<br />löftet som blev givet.<br />En vårdag brusande och fri<br />står på vår panna skrivet.<br />För Gud för kung och fosterland<br />vart än i livet ställer.<br />Var redo när det gäller<br />med hjärta håg och hand.<br /><br />Vers 2<br />Vår lag är allvar, lust och fröjd<br />att hjälpa och att stöda.<br />Så lyft i sång mot himlens höjd<br />vår plikt ach kära möda.<br />Drag ut från självets trånga vrå<br />till skogens vida salar,<br />till svenska berg och dalar,<br />där friska vindar gå.<br /><br />Vers 3<br />Vi äro svenska scouter vi.<br />Vi lystra och vi spana,<br />på myrans spår och falkens skri,<br />på allt vi se och ana.<br />Det svaga giver vi vårt mod,<br />det tunga underlätta.<br />Det goda och det rätta,<br />vi offra glatt vårt mod.<br /><br />Vers 4<br />Var redo hör den stormens il<br />som genom världen skrider.<br />Håll spänd din sträng håll blank din pil<br />nu är det knoppnings tider.<br />Nu knyta vi vårt syskonband<br />i kärlek och i gamman.<br />Nu smida vi det samman<br />kring hela Sveriges land.<br /><br />Text: J. Nordling<br />Musik: S. SwedbergPer Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-92125116307311140732015-08-26T02:12:05.966-07:002015-08-26T02:12:05.966-07:00Här har du texten till Scoutsången http://www.morl...Här har du texten till Scoutsången http://www.morlandascoutkar.se/scoutfakta/scoutsangen/<br /><br />Som de skriver sjungs vers 2 och 3 aldrig. Jag har aldrig hört den sjungas vid en sammankomst, och jag var scout från typ 2002 till 2010 har jag för mig. Men där finns inte bara rätt tydlig nationalism utan också en hel del rader om beväpning som är rätt otypiska för den faktiska verksamheten scouter sysslar med.Isak Gersonhttps://www.blogger.com/profile/05825516173179549420noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-36409199585075250582015-05-25T10:29:26.800-07:002015-05-25T10:29:26.800-07:00Jag tror du är helt rätt ute som lånar in begrepp ...Jag tror du är helt rätt ute som lånar in begrepp från programmering.<br />Tack för tipset om de gamla inläggen, jag ska läsa dem ordentligt.<br />Nu har jag inte programmerat på ett tag men som jag minns det så finns<br />det tre grundregler som all programmering bygger på; sekvens, selektion<br />och iteration. Bra att veta är också begreppen modul/subrutin, funktion,<br />procedur samt variabel (kan vara lokal och gälla inom en modul och den<br />kan vara global och gälla hela programmet). Verktyget svart låda, där <br />man döljer implementationen är också mycket kraftfullt.<br />Dessa begrepp utvecklades inom ramen för det som brukar heta <br />strukturerad programmering.<br />Sedan följde den nya paradigmet, objektorienterad programmering. Den <br />tror jag kan intressera dig, om du inte redan känner till den:<br /><br />Objektorienterad programmering betonar följande begrepp:<br /><br />- Klass - Programmet byggs upp av delar, klasser, efter de begrepp som hanteras. <br /> Varje klass är en abstraktion av ett sådant begrepp, och innehåller både <br /> information och funktionalitet. Programmet kan ses som en uppsättning samverkande <br /> och interagerande objekt som vart och ett är av en viss typ/sort, de tillhör en viss klass.<br /> <br />- Inkapsling - Ett objekts exakta beteende och funktion är dold för omvärlden. Varje klass är <br /> en abstraktion och visar ett gränssnitt mot omvärlden som specificerar hur andra klasser får <br /> interagera med den. Detta garanterar att alla förändringar av ett objekt sker genom <br /> programkod som tillhör objektets klass. Ett visst objekt kan inte påverka ett annat objekt <br /> på annat sätt än genom detta objekts gränssnitt.<br /><br />- Arv - Klasserna och begreppen är inte oberoende av varandra, utan kan i många fall ses som <br /> en kedja av sammanhängande begrepp, där vissa begrepp är allmänna och generella, medan andra <br /> är specialfall av de allmänna begreppen. Till exempel kan ett programsystem inom bankvärlden <br /> hantera det allmänna begreppet/klassen konto, men även specialfall som inlåningskonto, <br /> lönekonto, konto med kreditmöjlighet o.s.v. På så sätt tillhör ett visst objekt inte bara en <br /> klass utan en hierarki av klasser med ökande abstraktionsgrad. Funktionalitet som är gemensam <br /> för alla specialfallen, programmeras i den gemensamma "överklassen" och endast det som <br /> särskiljer specialfallet programmeras i den specialiserade "underklassen". En underklass <br /> ärver egenskaper och funktionalitet av den överklass den tillhör.<br /><br />- Polymorfism - I en grupp av underklasser finns funktionalitet som har yttre likheter mellan <br /> klasserna, men som måste programmeras på olika sätt beroende på vilken av underklasserna det <br /> gäller. Gränssnittet blir gemensamt för alla underklasserna, och definieras i överklassen, <br /> men den verkställande programkoden finns i respektive underklass. Ett visst objekt som använder <br /> andra objekt behöver ofta inte bry sig om vilket specialfall av objekt det är fråga om utan <br /> använder endast det gemensamma gränssnittet definierat av överklassen, och är okänsligt för <br /> mängden av specialfall som råkar finnas.<br /><br />http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektorienterad_programmering<br /><br />Jag ska som sagt läsa dina inlägg och återkomma. Kul!<br /><br />Hälsningar Felix C<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-55945043676608897032015-05-25T10:06:24.481-07:002015-05-25T10:06:24.481-07:00Exemplet med fotbollstränaren var rent och fint!
M...Exemplet med fotbollstränaren var rent och fint!<br />Men det visar ju också att varje spelare måste träna individuellt<br />på bollkontroll, snabbhet, kondition, styrka osv.<br />Så jag tror det är dumt att ställa dem mot varandra, båda behövs.<br />Och mer specifikt så är jag ute efter det höga implicita kravet<br />på personlig mognad och kunskaper.<br />Jag undrar om majoriteten av dem som är med i olika föreningar <br />skulle klara av det?<br />Jag är också lite tveksam till det du skriver om "medvetenhet".<br />Jag är väl ute efter att få flera att göra något antar jag.<br />Men inte heller här går det väl att ställa dem mot varandra, om<br />några förmår göra mera så är det naturligtvis bara bra.<br /><br />Hälsningar Felix C<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-24504029737211484402015-05-25T05:00:37.929-07:002015-05-25T05:00:37.929-07:00Tack Felix för intressanta reflektioner!
Det där ...Tack Felix för intressanta reflektioner!<br /><br />Det där med att inte läsa texten som individuellt tilltal är egentligen inte konstigare än hur en fotbollstränare analyserar hur laget kan spela bättre, och hur var och en kan samspela med varandra. Ifall fotbollsspelare tänkte, vad kan jag göra för att laget ska vinna, så kollapsar laget som lag.Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-80460850687862820872015-05-25T04:56:31.112-07:002015-05-25T04:56:31.112-07:00Tack Felix för en generös läsning och tack för tip...Tack Felix för en generös läsning och tack för tips på teori och länkar!<br /><br />För att skapa en puls behövs ju en form av loop. I mina texter om rekursiv finns ju ett förslag på hur en loop kan fungera.Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-10792833098516756102015-05-23T15:22:31.342-07:002015-05-23T15:22:31.342-07:00"En befrielsekyrka ägnar sig åt att tillsamma..."En befrielsekyrka ägnar sig åt att tillsammans med andra grupper testa och pröva. <br />Det handlar inte speciellt mycket om att folk behöver medvetandegöras. <br />Det handlar mer om att öva upp färdigheter. Det stämmer även med Gandhis betoning <br />på ickevåldsträning och att experimentera med sanningen."<br /><br />Kommer att tänka på OODA loopen, tanken att man upprepar en serie enkla<br />steg: Observe, Orient, Decide, Act sedan återigen Observe osv.<br />Det är i linje med problemlösning, att man kombinerar enkla axiom till <br />satser, och sedan använder satserna för att analysera problemen.<br />Man ska inte tänka sig loopen som huggen i sten tror jag, utan man kan<br />backa eller hoppa över steg. (Hela tanken är ju att försöka fånga en<br />dynamik.)<br />Lustigt nog har den tagits fram av en amerikansk militär, men konceptet<br />är generellt och mycket användbart. Ligger väl nära tanken på evolution<br />helt enkelt.<br />(http://sv.wikipedia.org/wiki/OODA-loopen)<br />För organisationer ser det ut så här:<br /><a href="http://herdingcats.typepad.com/.a/6a00d8341ca4d953ef014e89520ffe970d-800wi" rel="nofollow">Bild</a><br /><br />Jo lite förenklat, men jag tycker ändå att det är bra.<br />(Herding cats var fyndigt ;)<br /><br />Stycket "Jesus kallar oss till sårbarhet och osäkerhet" var mycket bra!<br /><br />Hälsningar Felix CAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-47339719879752741332015-05-22T13:31:51.253-07:002015-05-22T13:31:51.253-07:00Upplägget låter väldigt bra!!
Jag har läst lite o...Upplägget låter väldigt bra!!<br /><br />Jag har läst lite olika blogginlägg nu och jag tycker det du säger <br />om Jesus är väldigt intressant. Att han förändrats och tja ordet<br />som kommer för mig är omgestaltats, och mer specifikt att hela det<br />antiauktoritära budskapet förvanskats eller tagits bort. Att man <br />har skyldighet att ingripa mot orättvisor och liknande. Så långt<br />tycker jag att det är relativt enkelt.<br /><br />Men frågan om frid och lycka är intressant. Någonstans läste jag <br />att "ilska förtär sin bärare" och jag tror också att man kan nå <br />frid utan lycka eller yttre framgång. <br />Det är naturligtvis inte meningen att folk ska tvingas leva under<br />svåra omständigheter, det är mer ett grundläggande tankesätt som<br />lär en att hantera motgångar. Förmågan att handla rätt kan ingen <br />ta ifrån en kan man kanske säga.<br /><br />Det du skriver om sårbarhet måste jag fundera mer på.<br /><br />"Som latinamerikanska basgrupper läser vi vanligen bibeltextens <br /> riktning som tilltal till vårt glokala sammanhang (ej så mkt <br /> individuellt tilltal). Det är bara ibland vi vänder riktningen <br /> i vår läsning mot texten och försöker förstå den, vad som är <br /> bakom den etc, (alltså sällan bibelstudie)."<br /><br />Det där var intressant, jag brukar nog mer tänka på mig själv<br />när jag läser texter. Att ha ett visst mått av självkännedom<br />är helt enkelt bra.<br />Men jag kan se argumentet att man även måste handla, att man <br />växer och utvecklas genom handling. Att man inte måste vara<br />perfekt för att kunna göra skillnad.<br /><br />Kom att tänka på en sak till när det gäller ledarskap, något <br />stycke i Lao Tzus text. (Den är notoriskt svåröversatt och jag <br />hittade ingen vettig version när jag googlade nu.) <br />Men andemeningen var något i stil med att man skulle hålla sig i <br />bakgrunden, lyssna på andra och hjälpa till med alla typer av <br />uppgifter och inte försöka styra/leda. Bara när ingen annan hade <br />lösningen skulle man ingripa och lösa knuten. Tyvärr kommer jag <br />inte ihåg mer detaljer men det var extremt sympatiskt.<br /><br />Väldigt många intressanta tankar som är samlade på dina bloggar<br />måste jag säga.<br /><br />Hälsningar Felix CAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-48887349220305861782015-05-22T05:14:06.236-07:002015-05-22T05:14:06.236-07:00Tja, du kan ju pröva med: följa, herde, får och tj...Tja, du kan ju pröva med: följa, herde, får och tjäna kanske?<br /><br />Inte riktigt samma sak såklart men det gav några träffar när jag kollade lite snabbt:<br /><br />När han steg i land fick han se en stor skara människor. Han fylldes av medlidande <br />med dem, för de var som får utan herde, och han undervisade dem länge.<br />http://www.bibeln.se/las/2k/mark#q=Mark+6%3A34<br /><br />Sedan sade Jesus till sina lärjungar: ”Om någon vill gå i mina spår måste han förneka <br />sig själv och ta sitt kors och följa mig. <br />http://www.bibeln.se/las/2k/matt#q=Matt+16%3A24<br /><br />Men den som går in genom grinden är fårens herde.<br />http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+10%3A2<br /><br />Men det är inget som ändrar din slutsats tycker jag, den är nog helt riktig.<br /><br />Det är väl också en semantisk fråga, alla delar av det som ligger i begreppet ledarskap <br />är inte negativa. Vi pratade ju om makt, och att alla former av inflytande inte är<br />negativa. <br />Det är intressant med ledarskap, jag är själv kluven till det. Jag tror att jag <br />förstår din synpunkt, att ledarskap implicerar/skapar hierarki.<br />Men jag kan även se fördelar med alternativet/kompromissen att försöka definiera gott <br />ledaskap, t ex betona stark integritet. Jag har för mig att Lao Tzu brukar tala om<br />3 skatter; ödmjukhet, medkänsla och tålamod.<br />Och så regeln "frihetens gräns är andras frihet", jag tycker den är bättre än <br />"behandla andra som du själv vill bli behandlad", det känns lite som att det kräver<br />tankeläsning. ;)<br />Sedan tror jag att stark integritet automatiskt skapar förtroende och ger inflytande.<br />Det är något sorts gruppdynamik som är väldigt svår att komma undan.<br /><br />"Men han krossar snarare föreställningen om att fasta hierarkier skulle vara lösningen på gemensamma problem."<br />Tycker jag är bra. Men jag undrar om man helt kan komma undan t ex behovet av koordination?<br /><br />Hälsningar Felix CAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-56508718595500726102014-08-30T03:11:06.973-07:002014-08-30T03:11:06.973-07:00Tack för din fina reflektion G!Tack för din fina reflektion G!Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-65510743078576001182014-08-29T21:59:59.450-07:002014-08-29T21:59:59.450-07:00Lite sen kommentar -men jag studsade faktiskt när ...Lite sen kommentar -men jag studsade faktiskt när jag läste ditt förslag om att göra nattvarden till en måltid.<br /><br />Har funderat på nattvarden kontra måltid väldigt länge -men inte kommit till skott och diskuterat saken med någon.Nattvarden ÄR ju en måltid.Hur och när gjordes den om till denna förminskade symbolliknande handling AV nattvarden. Som den en gång var.?<br /><br />Tänker på ordet kvällsvard.Om denna skulle bestå av en enda liten torr brödbit -så skulle alla få gå och lägga sig hungriga.Enda anledningen som kan misstänkas borde ju vara fattigdom. Kanske det är andlig fattigdom intill torftighet inom kyrkan, som förminskat den måltid Jesus instiftade -den han kallade nattvard.<br /><br />Tänk vilken gemenskap den hade kunnat bli/borde bli!<br /><br />G.NilssonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-76742468538230435922014-06-02T13:45:55.892-07:002014-06-02T13:45:55.892-07:00Tack Henrik för din läsning och reflektion!!Tack Henrik för din läsning och reflektion!!Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-39859500470161312762014-06-02T11:57:35.679-07:002014-06-02T11:57:35.679-07:00Tryggve Wyler, professor vid Oslo Universitet, som...Tryggve Wyler, professor vid Oslo Universitet, som forskar på Bergsjöns församling, sa vid ett föredrag på Göteborgs stifts medarbetardag att poängen med berättelsen om den barmhärtige samariern (Luk 10:25-37)är att "den andre" visar vad kyrkan är/skall göra, liknande det som sker i Bergsjöns kyrka. <br /><br /><br />Berättelsen slutar med "Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?” Han svarade: ”Den som visade honom barmhärtighet.” Då sade Jesus: ”Gå du och gör som han!” <br /><br />Din post hjälpte mig se att det inte i första hand betyder att ta efter samarierns barmhärtiga gärningar utan att ha mod att göra det oväntade, bryta med/upp de trygga gemenskaperna, gränsdragningarna.Henrikhttps://www.blogger.com/profile/06858167385183084363noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-92075001101684753652014-01-29T10:14:20.179-08:002014-01-29T10:14:20.179-08:00Tack för väldigt fin reflektion! Och det var intre...Tack för väldigt fin reflektion! Och det var intressant med den hebreiska etymologin av eirene och shalom!!Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-51813330481975003452014-01-29T10:10:08.188-08:002014-01-29T10:10:08.188-08:00Per
Den analys du gör av orden fred och frid stämm...Per<br />Den analys du gör av orden fred och frid stämmer med hur dessa ord brukats i våra bibelöver¬sättningar. 1917-års översättning brukade enbart ordet frid. I saligprisningarna - Matt 5:3-11 – översätts Jesu ord i vers 9 med Saliga äro de fridsamma… Och i julevangeliet möter vi dessa ord Ära vare Gud i höjden, och frid på jorden – Lukas 2:14. Profeten Jesaja betecknar den som skall komma med ordet Fridsfurste – Jesaja9:6.<br /><br />I Bibelkommissionens översättning 1999 brukas i stället Saliga de som håller fred, och på jorden fred och Fredsfurste. <br /><br />Gamla testamentets hebreiska ord är shalóm och dess nytestamentliga grekiska ord är eiréne som bägge två betecknar fred och frid. Tonvikten ligger på det gemensamma mänskliga livet och dess villkor och rymmer så begreppen rättvisa och rättfärdighet. <br /><br />Svenskan är ensam om att klyva shalóm och eiréne i två ord med skiftande grundbetydelse. Frid betecknar närmast lugn och ro, den välsignelse Gud ger människan. Det tappar bort det mellan¬mänskliga perspektivet, individualiseras som du, Per, utrycker i din text. Det är uppenbart att detta fått genomslag i kyrkorna där man alltför ofta nöjt sig med att vara fridsamma.<br /><br />Dessvärre får detta visst genomslag också i 1999-års översättning av saligprisningarnas vers. De lyder nu de som håller fred där grundtextens ord är de som stiftar, skapar fred – alltså en klar kallelse till aktiv handling. Engelskan har därför blessed are the peacemakers och tyskan die Frieden schaffen.<br /><br />Leif Herngren<br />Leif Herngrenhttp://leifherngren.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-69004071428082914962013-09-27T05:02:58.211-07:002013-09-27T05:02:58.211-07:00Tack Eva för intressanta tankar!
Jag hade inte lä...Tack Eva för intressanta tankar!<br /><br />Jag hade inte läst artikeln om hur kollektiv köpte mark och byggde. Har du länk till artikeln i DN?<br /><br />I Berlin bygger kooperativ (enligt en vän på Chalmers arkitektur) ca 15 procent billigare lägenheter än kapitalistiska och kommunala bolag. Det har gjort att bygg-och-bo-kooperativen ökat så mycket att kapitalistiska bostadsföretag och byggföretag försöker använda juridiska medel för att stoppa kooperativen från att bygga billiga bostäder. Att på det här sättet börja tränga undan kapitalism kräver ju många års fokuserat engagemang. "Aktivitets och upptagenhets-kultur" gör sådant omöjligt eller svårt.Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-8856441919219320762013-09-27T03:26:01.543-07:002013-09-27T03:26:01.543-07:00Viktiga tankar, som kanske kan leda till befrielse...Viktiga tankar, som kanske kan leda till befrielse från våra moderna mönster av hyperaktivitet.<br />Nån skrev att aktivitet, liksom ätande, är ångestdämpande, och att vår hjärna lärt sig att fly till aktivitet istället för att söka det vi djupare sett behöver, vill ha: Skratt, kramar, lugn, gemenskap, tillhörighet.<br />Aktiviteterna har ju också alltid så goda skäl, som det verkar<br />För andra, de volontära, de för barnen.<br />För oss själva, vår hälsa, vår kropp - gym och skogen och allt sånt.<br />För vår själv - kulturen och grupperna, skogen och kyrkan och och <br />Ja, du har hittat en spännande orsak till hur denna västerländska kultur vuxit fram så oerhört starkt - lite på gott, mycket till svaghet, ensamhet, depressioner, utbrändheter, vilsenheter, skilsmässor - <br />Spännande om vi kan söka som du säger, gemensamhetslösningar!<br />Inspirerande häromdagen i DN t ex att några kollektivt köper mark och bygger tillsammans.<br />Låt oss göra just det lilla självklara initiativet lagligt möjligt i vårt land.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03142494379356847898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-84773414627709892632013-09-10T08:14:40.384-07:002013-09-10T08:14:40.384-07:00Hej Henrik! Tack!
Jo, det vore kul att göra en bo...Hej Henrik! Tack!<br /><br />Jo, det vore kul att göra en bok med urval av blogtexterna!<br /><br />Commitment är bra. I plogbillsrörelsen i usa användes "fokus".<br /><br />Det som är intressant med överlåtelse är att det är möjligt att bryta individ-centreringen. Istället för att individens handlingar och ansvar hamnar i centrum så hamnar en befriande praktik som kan ha funnits länge i centrum. Överlåtelse blir att hoppa över dit. Individen har ansvar att delta i befrielse, civil olydnad, ickevåld. Istället för att individen ska agera, alltså lägga bördan på individen. <br /><br />Överlåtelse kan då bli som att hoppa på ett tåg. Sedan får en följa med, göra saker och ting på tåg-sätt, anpassa sig efter tåget.Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-59507712882106593892013-09-10T06:09:19.329-07:002013-09-10T06:09:19.329-07:00Hej per, skummar ditt befrielseteolgiska skrivande...Hej per, skummar ditt befrielseteolgiska skrivande. Det är riktigt bra! (Inte "Vad duktigt du är...") Skulle inte något eller allt detta gå att publicera på gammalt traditionellt papperssätt också? Angående överlåtelse så läser jag mer av det engelska commitment i det du skriver, som andas mer av eget ansvarstagande och avgörelse än överlåtelse som för mig, eller som jag har hört den tolkas, låter mer att passivt landa i något, Guds hand eller så. Jag gillar alltså commitment eller avgörelse bättre än överlåtelse.Henrikhttps://www.blogger.com/profile/06858167385183084363noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-70180622193949596382013-04-02T11:29:47.427-07:002013-04-02T11:29:47.427-07:00Jag vet inte vem som var först. Jag använde devise...Jag vet inte vem som var först. Jag använde devisen här: http://befrielseteologi.blogspot.se/2012/10/jesus-tidig-kopierare.htmlPer Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-15036938937429887932013-04-02T07:40:24.806-07:002013-04-02T07:40:24.806-07:00Hjälp mig nu!
Vad hette han som myntade devisen ”G...Hjälp mig nu!<br />Vad hette han som myntade devisen ”Gud är inte svaret, Gud är frågan”? Det snackades på SVT igår och jag skrev upp orden. Men nu när jag tänkte använda tänkespråket har jag glömt vad han hette :-(<br />Mvh PiratenAnonymousnoreply@blogger.com