Gästbloggaren Lisa Lottadotter Gerenmark
är diakon i Vårgårda, samt medlem i Motståndskommuniteten Fikonträdet och
plogbillarna och hon är även ageravolontär, bland annat i Sydafrika. Hennes artikel nedan publicerades i Svensk Kyrkotidning 2013.
När Jesus gick på jorden
bröt han regel efter regel, allt för människans skull. Han botade sjuka på
sabbaten, talade med kvinnor och delade bröd med samhällets outsiders. Genom
att bryta de gällande ordningarna så skapade han också nya ordningar för hur vi
som människor ska leva och vara mot varandra.
Som kristna ska vi leva i
Jesu efterföljd.
Att arbeta med globala
rättvisefrågor är inte bara att samla in pengar, lika lite som diakoni bara är
själavårdssamtal. Global rättvisa handlar om att vi som människor måste förstå
att vårt sätt att leva påverkar hela jorden och i sin tur också människor på
andra sidan jordklotet, människor som svälter eller tvingas fly från krig. Globalt
rättvisearbete är inte insamling av pengar för att stilla vårt dåliga samvete,
det handlar om att påverka vårt sätt att leva. 20% av världens befolkning lever
på 80% av världens tillgångar, vi tillhör de 20 procenten, vi måste ta ansvar
för det.
Jag skulle vilja säga att
globalt rättvisearbete handlar om att leva gudsriket här och nu, eller om en
pratar Gandhi – leva så att mål och medel blir ett. Genom direkt aktion kan vi
genom våra handlingar här och nu göra vår värld bättre. Jesus använde sig av
direkt aktion, genom hans direkta handlingar förvandlades de utstötta till
jämlikar.
Jag ska ge några exempel
på hur vi som kyrka kan leva Gudsriket här och nu.
Klimat
Om vi som kyrka minskar
våra utsläpp genom att exempelvis äta mindre kött eller handla ekologiskt så
bidrar vi direkt till en bättre värld där människor inte behöver fly på grund
av översvämningar eller återkommande orkanstormar.
Krig och konflikt
Om vi går in på en
vapenfabrik och firar gudstjänst så omvandlar vi genom vår handling den
vapenfabriken till ett Guds hus, om några dessutom avrustar vapen under
gudstjänstens gång så förvandlas det vapnet från något dödligt, skadligt för
människan, till något gott eller åtminstone harmlöst och färre människor dödas.
Fattigdom
Om församlingen blir en
församling för fairtrade och inhandlar fairtrademärkta produkter, i den mån det
finns, så skapar det, genom våra direkta handlingar bättre förutsättningar för
människor att ta sig ur fattigdom. En ny ekonomisk ordning blir verklighet
genom vårt agerande.
Papperslöshet
Genom att vi som kyrka ger
människor fristad skapar vi en bättre värld där människor får lov att leva,
älska och vara, oavsett nationalitet, läggning eller religion. Om vi berättar
om detta på församlingens hemsida och inte bara gör det i hemlighet blir det
dessutom en handling som smittar av sig och påverkar människor, politiker och
organisationer att också de ge människor fristad.
Att bedriva diakoni är att
leva med Gud, att följa i Jesu fotspår. Diakoni är påverkansarbete, både
globalt och lokalt. Att arbeta för rättvisefrågor på andra sidan jorden och
hemma i våra församlingar. Som kristna kan vi inte längre se på när människor
svälter, drabbas av krig eller tvångsdeporteras av den svenska polisen. Men
framförallt måste vi börja förstå att allt detta hänger ihop med oss själva, vi
måste förstå att detta är vårt ansvar, det ligger på oss. Mahatma Gandhi sa
”lev enkelt, så att andra helt enkelt kan få leva” det är ord som vi måste
börja ta till oss.
Som diakon är det mitt
ansvar att leda församlingen i det diakonala arbetet, jag ska inspirera och
stötta i den diakonala verksamheten. Mitt ansvar är också att vi genom vår
diakonala verksamhet inte bara tystar vårt dåliga samvete, utan faktiskt också
börjar göra hållbara förändringar. Förändringen måste börja hos oss själva, vi
som kyrka kan inte begära av enskilda vad vi själva inte förmår att göra.
Fokus idag ligger allt för
mycket på enskilda individers ansvar. Inspirerad av Per Herngrens text om
klimatångest säger jag att vi som kyrka måste gå före, vi kan inte fortsätta
predika om individuellt ansvar, vi måste själva börja leva ut Gudsriket. Per
skriver att klimatångesten gör oss handlingsförlamade, det individuella
ansvaret blir för tungt att bära. Istället måste vi arbeta tillsammans, och
våra församlingar kan vara en sådan grupp av människor som tillsammans arbetar
för en bättre värld.
Det handlar inte bara om
klimatfrågan utan om allt förändringsarbete som är nödvändig för att göra vår
värld frisk igen. Frisk från krig och förtryck, klimatförändringar och
rasism/sexism/homofobi etc.
Tillsammans kan vi som
människor göra mycket, på egen hand är vi sårbara. Med stöd av varandra vågar
vi oss på förändring, vi vågar stå emot när samhället skriker ”konsumera mera”!
Tillsammans kan vi ge en familj fristad, på egen hand blir vi snart
utmattade. Som grupp smittar vi oss på
varandra och sedan på andra, det är i gemenskap med andra som en hållbar
förändring blir möjlig.
Lisa Lottadotter Gerenmark
2013