"Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?” Han svarade: ”Den som visade honom barmhärtighet.” Då sade Jesus: ”Gå du och gör som han!” (Lukas 10:36-37)
Att vara en nästa är att vara näst intill. Att vara medmänniska är att vara med. Följa med.
Medmänniskan är inte ett ställningstagande. Medmänniskan ser inte som sin uppgift att tycka det goda är gott. Medmänniskan är inte åsikten att elände är olyckligt. Opinionen är inte med. Den som är med hinner inte ägna sig åt åsikter och tyckanden.
En nästa är näst intill där nästan behövs. En nästa är där.
Inte med makten
Medmänniskan är med i orättvisan för att där bygga rättvisa. Att bli med där orättvisan dominerar är olydnad mot orättvisans ordning. Medmänniska är olydnad mitt i den lydnad som bygger orättvisa.
Medmänniskan är med i orättvisan för att där bygga rättvisa. Att bli med där orättvisan dominerar är olydnad mot orättvisans ordning. Medmänniska är olydnad mitt i den lydnad som bygger orättvisa.
En del kyrkor tycker mer om att bli en nästa vid individuella tragedier än vid våld, förtryck och makt. Dessa kyrkor hittar på olika medel för att ersätta nästa-varande med från-varande.
Medel för att slippa vara med
- Utse en annan aktör som Aktören. Det kan vara regeringen eller individen.
- Kräva att regeringen eller EU eller "ledarna" gör något.
- Förvisa nästa-varande från kyrkan till hjältar och individer.
- Vädja till individens godhet.
- Upphöja enskilda som agerar enskilt till hjältar.
- Upphöja individuell duktighet och radikalitet till kyrkans moral.
- Ignorera de som föreslår att kyrkan ska ingripa där krig, våld och förtryck sker.
- Starta namninsamlingar.
- Göra kyrkliga uttalanden.
- Hålla radikala predikningar.
- Förvandla "individuella" katastrofer till melankoli genom vackra sånger och sorgset tonfall. Genom melankoli överföras fetischistisk kraft från katastrofen till kyrkan.
- Rikta kyrkan mot frid och trygghet, istället för att leva i sårbarhet och osäkerhet.
En nästa-kyrka ingriper där förtryck och våld sker istället för att dra sig undan. Att ta gemensamma beslut som börjar lösa gemensamma problem är att leva gudsriket. Och det är också att leva i det politiska.
Per Herngren
2015 09 06, version 0.1
2015 09 06, version 0.1
Tack till Emma Rudängs inspirerande predikan i Björkö Missionförsamling 2015 09 06
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar