I Svenska kyrkans psalmbok har Agneta Lejdhamre hittat 2333
könsmarkörer för man och 184 för kvinna. Hennes bok Psalm – kön – kyrka undersöker hur psalmernas kön intervenerar i
teologin.
”Könsmarkörer som rör kvinnan gäller den privata sfären och klandervärd sexualitet, har inget gemensamt med Gud och signalerar varken makt eller styrka. Hon är den som är underordnat, låter sig formas och som hör jorden till.”[1]
”Mannen representerar människan i gemen som rör sig i den
offentliga sfären och det som hör himlen till. Könsmarkörerna sammanfaller ofta
med beskrivningen av Gud och uttrycker makt, styrka och självständighet.”[2]
”Hon framstår som
ett utpräglat beroendepronomen medan han
uttrycker gudomlig överordning.”[3]
Kyrkan feminiseras
Kyrkan framställs i psalmboken feminiserad. Detta sker både
när kyrkan avkönas och när kyrkan blir en hon. Den feminiserade kyrkan ska i
framtiden förenas med ett han, bli del av en fantastisk manlig gemenskap.
Kyrkan är alltså inte fullvärdigt kristi kropp eller fullvärdigt gudsrike. Inte
än. Genom att feminisera kyrkan skjuts gudsriket effektivt in i framtiden. Kyrkan passiviseras. Kyrkan får inte bli förverkligande av gudsriket.[4]
Guds ord befruktar oss
Guds ord
framställs utifrån en överföringsteologi. Guds ord behöver överföras till
människan. ”När så detta Ord, utsått av en såningsman, liknas vid utsäde i
ofruktbar jord, men med livgivande kraft åt jorden, då återspeglas till fullo
föreställningen om en aktiv manlighet som tränger in i och befruktar den
passiva kvinnligheten.”[5]
Moderna varianter av denna manliga befruktningsteologi är
fixeringen vid information och medvetandegörande. Ifall bara de kristna (eller opinionen, folket) blir befruktade med rätt information så kan det bli kraftfullt. Ett
omedvetet, feminint, obefruktat, folk skulle inte kunna bygga guds rike.
Härskargud
Gud som styrande och härskande är också kopplat till
manlighet. ”När den kristna guden så entydigt framställs som en han innebär det
att Gud … riskerar att framstå som … en megahanne”[6]. Det
framställer gud som en omnipotent härskargud, en sorts god diktator som ska
styra oss in på rätt väg. Vi feminiseras och passiviseras. Vi behöver en god
ledare! En man!
Per Herngren
2013-01-14,
version 0.1
Referens
Agneta Lejdhamre, ”Han är gud”, Språktidningen, december 2012.
Agneta Lejdhamre, Psalm - kön - kyrka : Könsförståelse och
kyrkosyn i Den svenska psalmboken och i Svenska kyrkans kyromöte,
Avhandling Uppsala Universitet Teologiska institutionen, 2011. Länk till
avhandling: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:445136/FULLTEXT02
Fotnoter
[1]
Agneta Lejdhamre, ”Han är gud”, Språktidningen,
december 2012, s 37-38.
[2]
Agneta Lejdhamre, ”Han är gud”, Språktidningen,
december 2012, s 38.
[3]
Agneta Lejdhamre, ”Han är gud”, Språktidningen,
december 2012, s 38.
[4]
Agneta Lejdhamre, ”Han är gud”, Språktidningen,
december 2012, s 38.
[5]
Agneta Lejdhamre, ”Han är gud”, Språktidningen,
december 2012, s 39.
[6]
Agneta Lejdhamre, ”Han är gud”, Språktidningen,
december 2012, s 39.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar