tag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post1806860292505076851..comments2024-01-02T02:40:57.565-08:00Comments on Motstånd och befrielseteologi: Härma inte JesusPer Herngrenhttp://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-76742468538230435922014-06-02T13:45:55.892-07:002014-06-02T13:45:55.892-07:00Tack Henrik för din läsning och reflektion!!Tack Henrik för din läsning och reflektion!!Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-39859500470161312762014-06-02T11:57:35.679-07:002014-06-02T11:57:35.679-07:00Tryggve Wyler, professor vid Oslo Universitet, som...Tryggve Wyler, professor vid Oslo Universitet, som forskar på Bergsjöns församling, sa vid ett föredrag på Göteborgs stifts medarbetardag att poängen med berättelsen om den barmhärtige samariern (Luk 10:25-37)är att "den andre" visar vad kyrkan är/skall göra, liknande det som sker i Bergsjöns kyrka. <br /><br /><br />Berättelsen slutar med "Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?” Han svarade: ”Den som visade honom barmhärtighet.” Då sade Jesus: ”Gå du och gör som han!” <br /><br />Din post hjälpte mig se att det inte i första hand betyder att ta efter samarierns barmhärtiga gärningar utan att ha mod att göra det oväntade, bryta med/upp de trygga gemenskaperna, gränsdragningarna.Henrikhttps://www.blogger.com/profile/06858167385183084363noreply@blogger.com