tag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post3407989175629501145..comments2024-01-02T02:40:57.565-08:00Comments on Motstånd och befrielseteologi: Kyrka blir befrielse istället för flyktPer Herngrenhttp://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-36409199585075250582015-05-25T10:29:26.800-07:002015-05-25T10:29:26.800-07:00Jag tror du är helt rätt ute som lånar in begrepp ...Jag tror du är helt rätt ute som lånar in begrepp från programmering.<br />Tack för tipset om de gamla inläggen, jag ska läsa dem ordentligt.<br />Nu har jag inte programmerat på ett tag men som jag minns det så finns<br />det tre grundregler som all programmering bygger på; sekvens, selektion<br />och iteration. Bra att veta är också begreppen modul/subrutin, funktion,<br />procedur samt variabel (kan vara lokal och gälla inom en modul och den<br />kan vara global och gälla hela programmet). Verktyget svart låda, där <br />man döljer implementationen är också mycket kraftfullt.<br />Dessa begrepp utvecklades inom ramen för det som brukar heta <br />strukturerad programmering.<br />Sedan följde den nya paradigmet, objektorienterad programmering. Den <br />tror jag kan intressera dig, om du inte redan känner till den:<br /><br />Objektorienterad programmering betonar följande begrepp:<br /><br />- Klass - Programmet byggs upp av delar, klasser, efter de begrepp som hanteras. <br /> Varje klass är en abstraktion av ett sådant begrepp, och innehåller både <br /> information och funktionalitet. Programmet kan ses som en uppsättning samverkande <br /> och interagerande objekt som vart och ett är av en viss typ/sort, de tillhör en viss klass.<br /> <br />- Inkapsling - Ett objekts exakta beteende och funktion är dold för omvärlden. Varje klass är <br /> en abstraktion och visar ett gränssnitt mot omvärlden som specificerar hur andra klasser får <br /> interagera med den. Detta garanterar att alla förändringar av ett objekt sker genom <br /> programkod som tillhör objektets klass. Ett visst objekt kan inte påverka ett annat objekt <br /> på annat sätt än genom detta objekts gränssnitt.<br /><br />- Arv - Klasserna och begreppen är inte oberoende av varandra, utan kan i många fall ses som <br /> en kedja av sammanhängande begrepp, där vissa begrepp är allmänna och generella, medan andra <br /> är specialfall av de allmänna begreppen. Till exempel kan ett programsystem inom bankvärlden <br /> hantera det allmänna begreppet/klassen konto, men även specialfall som inlåningskonto, <br /> lönekonto, konto med kreditmöjlighet o.s.v. På så sätt tillhör ett visst objekt inte bara en <br /> klass utan en hierarki av klasser med ökande abstraktionsgrad. Funktionalitet som är gemensam <br /> för alla specialfallen, programmeras i den gemensamma "överklassen" och endast det som <br /> särskiljer specialfallet programmeras i den specialiserade "underklassen". En underklass <br /> ärver egenskaper och funktionalitet av den överklass den tillhör.<br /><br />- Polymorfism - I en grupp av underklasser finns funktionalitet som har yttre likheter mellan <br /> klasserna, men som måste programmeras på olika sätt beroende på vilken av underklasserna det <br /> gäller. Gränssnittet blir gemensamt för alla underklasserna, och definieras i överklassen, <br /> men den verkställande programkoden finns i respektive underklass. Ett visst objekt som använder <br /> andra objekt behöver ofta inte bry sig om vilket specialfall av objekt det är fråga om utan <br /> använder endast det gemensamma gränssnittet definierat av överklassen, och är okänsligt för <br /> mängden av specialfall som råkar finnas.<br /><br />http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektorienterad_programmering<br /><br />Jag ska som sagt läsa dina inlägg och återkomma. Kul!<br /><br />Hälsningar Felix C<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-80460850687862820872015-05-25T04:56:31.112-07:002015-05-25T04:56:31.112-07:00Tack Felix för en generös läsning och tack för tip...Tack Felix för en generös läsning och tack för tips på teori och länkar!<br /><br />För att skapa en puls behövs ju en form av loop. I mina texter om rekursiv finns ju ett förslag på hur en loop kan fungera.Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4845153183578294943.post-10792833098516756102015-05-23T15:22:31.342-07:002015-05-23T15:22:31.342-07:00"En befrielsekyrka ägnar sig åt att tillsamma..."En befrielsekyrka ägnar sig åt att tillsammans med andra grupper testa och pröva. <br />Det handlar inte speciellt mycket om att folk behöver medvetandegöras. <br />Det handlar mer om att öva upp färdigheter. Det stämmer även med Gandhis betoning <br />på ickevåldsträning och att experimentera med sanningen."<br /><br />Kommer att tänka på OODA loopen, tanken att man upprepar en serie enkla<br />steg: Observe, Orient, Decide, Act sedan återigen Observe osv.<br />Det är i linje med problemlösning, att man kombinerar enkla axiom till <br />satser, och sedan använder satserna för att analysera problemen.<br />Man ska inte tänka sig loopen som huggen i sten tror jag, utan man kan<br />backa eller hoppa över steg. (Hela tanken är ju att försöka fånga en<br />dynamik.)<br />Lustigt nog har den tagits fram av en amerikansk militär, men konceptet<br />är generellt och mycket användbart. Ligger väl nära tanken på evolution<br />helt enkelt.<br />(http://sv.wikipedia.org/wiki/OODA-loopen)<br />För organisationer ser det ut så här:<br /><a href="http://herdingcats.typepad.com/.a/6a00d8341ca4d953ef014e89520ffe970d-800wi" rel="nofollow">Bild</a><br /><br />Jo lite förenklat, men jag tycker ändå att det är bra.<br />(Herding cats var fyndigt ;)<br /><br />Stycket "Jesus kallar oss till sårbarhet och osäkerhet" var mycket bra!<br /><br />Hälsningar Felix CAnonymousnoreply@blogger.com